F/F
Vem
Namn: Robert Karlsson
Ålder: 24
Hemort: Jönköping
Sysselsättning: Studerar
Hobbies: Bilar, Formbestämning/design, Surfa forum, Photoshop
Vad
Märke: Volkswagen
Modell: Golf G60/1,8t -91
Fälgar: Work Meister cr 01
Däck: Falken
Chassi: TA Technix
- Varför tror du att din projekttråd valts ut till FörstaFemman?
Svårt att svara på varför just min projekttråd platsar här men jag har försökt att tänka på helheten med bilen. Att försöka göra det jag har gjort till bilens fördel, justerat men inte pajat originalkänslan som jag tycker ska finnas kvar. Vid första anblick så ser man kanske inte vad som är gjort utan ju mer man tittar desto mer detaljer hittar man. Men med detta tänket är jag defensivt inte först med på OijOij.
- Har målet med projektet alltid varit detsamma?
När jag köpte bilen var det inte en tanke på att den skulle bli vad den är idag utan projektet har vuxit fram med tiden. Samma år som jag köpte bilen så blev det åka på mitt första Bugrun sen hittade jag vwvortex och framförallt Johns projekttråd på Zatzy samma år. Med dessa inspirations källor så var målet att ha lika gott stuk på min. En Rallye front & ett par RS köptes och efter det kan man säga att det har spårat lite dom senaste åren..
- Varför kör du just VW?
Det är min bror som har gjort att jag snöat in på just VW. När jag var runt 14 så köpte han & ägde ett antal olika Volkswagens, bland annat en GTI MK3 och en VR6. Så när jag väl hade körkortet i handen, så var siktet inställt på en Golf MK3 VR6 syncro. Men under samma tid som jag satt hemma i pojkrummet och letade VR6 på blocket så dök det upp en G60 mk2a. Va? En kompressormatad Golf?! Taget!
- Om inte stance fanns, vad skulle du göra då?
Svårt och vet vad om hade åkt för något om inte stance scenen hade funnits, Fast and the Furious kanske skulle varit the shit fortfarande och jag är nog inte den enda som ville ha en grön Eclips med den högsta alu-vigen som fanns i Riegerskatalogen när man såg den första filmen. Men kan hoppas på att det hade den varit mer mot racing hållet, piska på en bana någonstans.
- Vad lägger du tid på när du inte är i garaget?
Det som tar mest tid utanför garaget och allt med bilar just nu är studentlivet. Pluggar en två-årig linje som förhoppningsvis ska kunna ge ett gött jobb i framtiden. Vad jag lägger tid på annars kan varierar rätt mycket, men mycket tid blir det vid datorn. Surfa forum, Photoshop, CADa tex. Men självklart blir det så mycket tid som möjligt med familjen och vännerna.
- Hur ser planerna ut inför kommande säsong?
Har inte tänka genom/planerat så mycket vad som ska göras till nästa säsong än så länge. Lite små planer finns det, men får se vad som kan hända i garaget i vinter.
- Vilken är den ultimata bilen?
Riktigt svår fråga, många bilar man skulle vilja äga/bygga. Men just nu skulle jag ta och säga en Lotus. Närmare bestämt en Exige som självklart ska vara upphottad, mer kraft i motorn och med en go banstance. Kunna piska bana men ändå kunna dra iväg och ta en glass en söndagseftermiddag.
- Vilken är den ultimata fälgen?
Om jag får vara riktigt tråkig så får jag ta och säga BBS RS. Den må vara en av dom vanligaste fälgarna nuförtiden men den är fortfarande lika tidlös och snygg som den var första gången man såg dom. Variationerna är ju även nästintill ändlösa och vad jag kan minas så har jag inte sett en enda bil/kaross där RS fälgarna inte har passat.
- Finns det någon/några du vill tacka?
Det finns många att tacka, men först och främst är det farsan som jag ska tacka. Han har hjälpt mig otaliga gånger med bilen. Även brorsan har varit en stor hjälp och så klart även polare som fått stå ut med tjöt om golfen en antal gånger, men även varit med och hjälpt till i garaget. Ett stor tack ska även gå till gänget i Lidköping som hjälpte mig reda ut dom elproblemen som gjorde den svårt startad.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu äre närmare runt 1½ år sen jag va nere i kalmar å hämtade upp min g60
kan väll säga att de blev inte dirkt planerat att det skulle just bli en mk2.
utan va inriktad på en mk3 vr6,men med oseriösa säljare vart de inge med det.
samma dag kommer dena skönhet ut,ringde jha å som dom säger resten är historia
Men som sagt är det en Golf mk2 G60 från -91
för över är den lagom orginalskick
det som är gjort i motorn än så länge är
Rs portad kompressor
-Chipp 3 från Bartek
-68 mm kompressorhjul
-Bypasventil
-2,5" avgassystem.
-Sportluftfilter, Pipercross.
-Extraktorgrenrör
lacken är rätt bra skick,bara man vaxar me jämna mellan rum
annars med utsidan äre klarglas runt om.
självklart huvförlängare/ögonlock och så är den rensad på vindrutetorkare ibak
just nu sitter det Integral 17 på den,men vill ha mer tyskt på den
men man får la se om det dyker upp nåt annat fint =)
/Rob